“Paulus” van Felix Mendelsohn Bartholdy

19 november 2023 - 15.00

Toonkunstkoor Euterpe zingt het oratorium “Paulus” van Felix Mendelssohn Bartholdy.

Het oratorium Paulus (1836) is een indrukwekkend muzikaal verhaal van Felix Mendelssohn Bartholdy  over de wereldberoemde Bijbelse theoloog, die van felle christenvervolger veranderde in zo’n beetje de bekendste zendeling ooit. Het stuk is gecomponeerd naar voorbeeld van (met name) Johann Sebastian Bach, en heeft het frivole van Friedrich Händel. Tijdens Mendelssohns leven was Paulus een zeer geliefd werk. Het oratorium maakte Mendelssohn tot een van de meest gevierde componisten in  Europa. Mendelssohn (1809-1847) was al sinds jonge leeftijd een enorme bewonderaar van Bach. Dit begon toen hij op 15 jarige leeftijd een kopie van de Matthäus van Bach in handen kreeg. Sinds de dood van Bach in 1750 was het werk niet meer uitgevoerd. Mendelssohn voerde zijn eigen versie van Bach’s Matthäus uit waarna de heropleving voor Bachs koorwerken begon die voortduurt tot in de huidige tijd.  De ontmoeting met de Matthäus Passion was voor hem een openbaring en werd “een hoeksteen van zijn muzikale geloof”. Dit hoor je terug in Paulus. Het is eveneens een mix van recitatieven, aria’s, koralen en koorstukken. Paulus vertelt het leven van Saulus van Tarsen. Hij vervolgde christenen. Als hij onderweg is naar Damascus wordt hij verblind door een licht. Hij valt van zijn paard en hoort een stem: “Saul, Saul, waarom vervolg je mij?” “Wie bent u heer?” vraagt hij. Het is Jezus die tot hem spreekt. Hij blijft drie dagen blind en als hij geneest gelooft hij in Jezus en laat hij zich dopen. Hij verandert zijn naam in Paulus. Als  prediker en zendeling bekeert hij vele mensen.Paulus’ ontwikkeling van christenhater tot vervolgde martelaar komt prachtig uit in de aria’s die hij zingt. De eerste aria, waarin hij nog een vervolger is van de gemeente van Christus, doet nog sterk denken aan de heftige aria’s uit de barok. Gaandeweg wordt deze vorm losgelaten en uiteindelijk zingt Paulus eenvoudig en ontroerend in een van de latere aria’s „Der Herr wird die Tränen von allen Angesichtern abwischen”.

Dirigent: Jurriaan Poesse

Orkest: Promenadeorkest
Sopraan: Johannette Zomer
Alt: Aaike Nortier
Tenor: Stefan Kennedy
Bas: Frans Fiselier

Toegangsprijs inclusief pauzedrankje en programmaboekje: Voorverkoop via website € 30,- Aan de zaal:  € 35,-   Jongeren onder de 18 gratis.

www.toonkunstdeventer.nl