Lebuinuslezing door Rosita Steenbeek

16 mei 2023 - 20:00 uur

Op 16 mei a.s. om 20 uur wordt in de Lebuinuskerk de jaarlijkse Lebuinuslezing verzorgd door Rosita Steenbeek, schrijfster en o.a. betrokken bij vluchtelingenvraagstukken.

De Lebuinuslezing wordt jaarlijks georganiseerd door de Vrienden van de Lebuinus. Vorig jaar sprak de Denker des Vaderlands, Paul van Tongeren, de lezing uit; dit jaar is het de beurt aan Rosita Steenbeek.

Als toelichting op de komende lezing:

DE VLUCHTELINGEN EN WIJ

Hoe waken we over onze menselijkheid?

Rosita Steenbeek schreef meerdere boeken over dit onderwerp.

Het begon met haar essay over compassie waarin ze een persoonlijk verhaal mengt met het grote thema van de vluchtelingen. Daarop volgden de boeken Wie is mijn naaste? en Droomland Italië van Aleppo naar Turijn. Ook werkte ze mee aan de tv documentaireserie Viva l’Umanità !

Ze verbleef in een vluchtelingenkamp in Libanon en reisde heel Italië door van Lampedusa naar Triëst. Ze zag hoe de houding ten opzichte van vluchtelingen en migranten is verhard, maar ook hoe hiertegen verzet rijst van gewone burgers, hulporganisaties en kerken.
Door vluchtelingen en hulpverleners een gezicht te geven brengt ze de problematiek dichterbij.

Rosita Steenbeek

De lezing is voor iedereen toegankelijk, u bent van harte welkom !

De toegangsprijs is 12,50 euro, voor Vrienden van de Lebuinus en voor studenten geldt een tarief van 10 euro.

Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kerk en via onderstaande buttons.