Inside Outside

6 juni 2022 - 10:00 uur

Jacob Lekkerkerker is organist van de Oude Kerk in Amsterdam. Tijdens het begin van de coronapandemie in 2020 speelde hij vele weken in een geheel lege en gesloten kerk, omdat toen vrijwel niemand anders naar binnen mocht. In die stilte kwam het idee op van een concertvorm waarbij het niet uitmaakt of er nu 1 persoon live aanwezig is of dat dat er bijvoorbeeld 50 of meer zijn. Een concertvorm waarbij de klankkwaliteit live dezelfde aandacht krijgt als de klankkwaliteit online.

Hyper-cathedral

Uit die donkere tijd ontstond Inside Outside. Een compositie met als centraal idee een imaginaire klankruimte voor de verre toekomst: een soort ‘hyper-cathedral’. Vanuit de vraag of je een nieuwe klankwereld kunt componeren op basis van klanken uit eeuwenoude architectuur componeerde Jacob Lekkerkerker een tweetal online composities, met samples van orgels en klokken, in samenwerking met Nick Powell van de bekende Goldsmiths Music Studios in Londen. Deze composities kunnen altijd online worden beluisterd. Maar ook, zoals bij de concertreeks Inside Outside x Artvark, live. Dan wordt met live musici een nieuwe klanklaag toegevoegd die tegelijkertijd ook weer wordt opgenomen. Zo wordt eindeloos doorgebouwd aan het idee van een ‘hyper-cathedral’. Zoals ook aan eeuwenoude kerken en kathedralen als de Lebuinuskerk gedurende vele eeuwen is doorgebouwd.

Voor deze concertreeks werkt de bekende organist en componist Jacob Lekkerkerker samen met het saxofoonkwartet Artvark: Rolf Delfos, Peter Broekhuizen, Mete Erker en Bart Wirtz.

De toegangsprijs bedraagt €12,50. Kaarten zijn te koop aan de kassa in de Lebuinuskerk.

Organisator: Stichting Lebuinusconcerten