Bijeenkomst voor de Vrienden van de Lebuinus en alle overige belangstellenden. Entreeprijs 10 euro, via www.vrienden-lebuinus.nl .

De bijl van St. Olav – lezing door prof. L. Sicking

16 mei 2024 - 16:00

Bijeenkomst georganiseerd door de Stichting Vrienden van de Lebuinus.

Kaarten via vrienden-lebuinus.nl

In de middeleeuwen in Noorwegen speelt zich een drama af waar ook de Deventer Lebuinuskerk bij betrokken is. In de lezing De bijl van Sint-Olav volgt prof. Louis Sicking het spoor van de bijl van Sint-Olav.

In het gewelf van de Lebuinuskerk is een afbeelding van Sint-Olav met de bijl te zien.

Temidden van een strijd om macht en religie, vluchtte in 1537 de laatste katholieke aartsbisschop van Noorwegen, Olav Engelbrektsson, naar de Nederlanden van Karel V. Op zijn vlucht nam de kerkvorst een groot deel van de schat van de Nidaroskathedraal in Trondheim mee, waaronder de bijl van Sint-Olav, twee kronen, kelken, monstransen en andere kostbaarheden. Waarom vluchtte de Noorse aartsbisschop naar de Lage Landen en hoe verging het hem en zijn gevolg in ballingschap? Wat is er eigenlijk met de schat uit de Nidaroskathedraal gebeurd?