Nederlands Bach Consort Allerzielen

28 oktober 2023 - 20:00

Rondom Allerzielen herdenken we degenen die door ons geliefd zijn en gemist worden. Soms heeft het verdriet al een plek gekregen, soms is het verlies nog rauw. Muziek kan bij dit gemis een deur openen die je soms zelf niet kunt vinden. Het voert je naar binnen, maar laat je tegelijkertijd ook vergezichten zien. Het pakt je op en geeft je verdriet een bedding.

Tijdens deze Allerzielenconcerten klinkt naast muziek van Bach, onder meer muziek van Arvo Pärt. In de muziek van Pärt en Tavener ervaren we een bijna meditatieve weidsheid.

Leegte wordt met troost gevuld door Bach. Actus Tragicus (BWV 106) is een van de mooiste en troostrijkste cantates van Bach. Hij schreef het stuk toen hij nog maar 22 jaar was. Je hoort in deze cantate dat Bach zelf al jong met verlies te maken kreeg. De instrumentatie is sober, passend bij de gedachte aan de dood als een onschuldige slaap.

In deze concerten is er gelegenheid om kaarsen te branden en het kunstwerk te bekijken dat danser en beeldend kunstenaar Alioune Diagne maakte met de naamkaartjes van onze Allerzielenconcerten uit 2022.

Tickets

Kijk voor meer informatie en het bestellen van kaarten op de website van het Nederlands Bach Consort: