7e zondag van de zomer – ds. Sytze de Vries

4 augustus 2024 - 10:00

7e zondag van de zomer

Voorganger:  Dichter en ds. Sytze de Vries.

‘Poëzie als taal om te geloven’

aan de hand van de beeldtaal van enkele psalmen.

Het Boek van de Bijbel is in de loop der tijden voor veel doeleinden gebruikt: als handboek moraal, als onderwijsgeschrift, geschiedenisboek, dogmatiek, als verklaring van het ontstaan van heelal en wereld, of als sprookjesboek. Maar wil je de aard van het boek recht doen, dan is het vooral een verhalen- en een feestvierbundel: verhalen die zich steeds weer laten vertellen tot ze spiegels worden, en aanbevelingen, aanraders hoe het leven gevierd kan worden. Oftewel vol liturgische handreikingen. En dat alles in een taal, die voor bijna 40 procent uit poëzie, uit beeldtaal bestaat. Hoe eigensoortig is die?  Kunnen we deze poëzie laten zingen in een wereld vol fantasieloze computertaal?

Na de dienst blijft de kerk open tot 17.00 uur om op adem te komen in de Lebuinuskerk. in de kerk zijn er ook boekentafels, er zijn orgelbespelingen of geniet van ons binnen terras in een koele kerk van een verfrissing.