31 maart Lebuinuscafé met Nana Scholten in Eetcafé de 7e Hemel: Hoe moet het gesprek over racisme en uitsluiting gevoerd worden.

31 maart 2023 - 20.00 u

Op 31 maart is Nana Scholten uit Wilp te gast in het Lebuinuscafé. Na de dood door politiegeweld van George Floyd uit Amerika organiseerde zij in Deventer een Black Lives Matter-demonstratie. Het kwam haar in haar dorp op kritiek te staan: ‘wij zijn geen racisten’. Dorpsgenoten namen het haar onder meer kwalijk dat ze in de lokale krant gezegd had dat haar kinderen in Wilp werden gepest om hun huidskleur. In de nacht voor de demonstratie brandde ook haar schuur nog af. De politie heeft opzet uitgesloten, maar de timing zorgde voor veel speculatie. Had ze het misschien zelf aangestoken? Of was zij juist het slachtoffer?

Na deze roerige fase besloot ze haar protest over een andere boeg te gooien. Ze begon de stichting ‘Inclusive Wave’, waarmee ze activiteiten zoals een modeshow organiseert, bedoeld om burgers dichter bij elkaar te brengen. In modedorp Wilp verzamelden haar dorpsgenoten zich rond de rode loper.

Hoe moet het gesprek over racisme en uitsluiting volgens haar gevoerd worden? Wat is er voor nodig om elkaar weer te zien in een samenleving waarin we maar wat snel tegenover elkaar staan? En wat geeft haar hoop op een samenleving waarin iedereen meetelt, ongeacht afkomst of kleur?

Dit is het laatste Lebuinuscafé ‘on tour’ van dit seizoen rond het Grote Kerkhof.

Vrijdagavond 31 maart, 20.00 uur, Eetcafé De 7e Hemel, Grote Kerkhof 28, Deventer.
Consumpties tijdens de avond zijn voor eigen rekening. Voor het programma wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd.