29 januari Lebuinuscafé met Marijke Spanjersberg

29 januari 2024 - 20.00

Op maandag 29 januari 2024 vindt het derde Lebuinuscafé van dit seizoen plaats met Marijke Spanjersberg als onze gast.

We komen dit keer bij elkaar in de bar van Mimik om het te hebben over ‘herstel’.

In het eerste Lebuinuscafé ging over herstel tussen bevolkingsgroepen, de tweede editie ging over herstel binnen relaties. Tijdens het derde café onderzoeken we de rol van taal bij herstel, want als er ergens iets fout gaat doet bijna direct daarop de schuldvraag zijn intrede. Wie is nalatig geweest? Wie is verantwoordelijk? Wie krijgt de schuld? Dit soort vragen maken het er vaak niet beter op. Ze zijn ook meestal niet de meest elegante weg naar herstel.

Toch is dit denken over oorzaak en schuld zo diep ingesleten in ons denken en in onze taal dat we nauwelijks andere woorden hebben om op een ontschuldigende manier over missers en moeilijkheden te praten. Hoe klinkt ontschuldigende taal, taal die iedereen heel houdt, terwijl je toch het probleem niet uit de weg gaat?

Daarover gaan we op maandag 29 januari 2024 in gesprek met Marijke Spanjersberg. Marijke is psycholoog, gepromoveerd op conflicthantering en werkzaam als organisatieadviseur, vooral in de zorg, het onderwijs en de overheid. Vorig jaar schreef ze het boek Tussentaal. In dit boek toont ze zich kritisch over ‘de naar binnen gedraaide taal’: taal die het individu aanspoort om bij zichzelf en de ander naar binnen te kijken.

Hoe vinden we weer taal voor wat ons bindt, hoe lastig we het soms ook met elkaar hebben?

Marijke hoopt ons met haar tussentaalse repertoire te verrijken en aan het denken te zetten. Ze kijkt uit naar een avond met ons over taal die het individu niet belast met falen en schuld, maar juist uitdrukking geeft aan ons relationele bestaan. Oftewel: mag de relatie zich ook even voorstellen?

Het Lebuinuscafé begint om 20 uur en is in dit geval in de bar op de 1e verdieping van Mimik, Achter de Muren Vispoort 8-10. De entree is gratis, maar er is gelegenheid een vrije gift te geven. Er is koffie vooraf en de gelegenheid om wat te drinken na het gesprek.