13 mei Lebuinuscafe met Eran Ben-Michael over “een Jihad van liefde”

13 mei 2024 - 20.00u

“Hoe kun je verder als je geliefde vermoord is?”

Op maandagavond 13 mei om 20 uur is Eran Ben-Michael (1982) te gast bij het Lebuinuscafé in Deventer, dat die avond neerstrijkt in theater/filmhuis Mimik te Deventer. Eran Ben-Michael is een gevierd acteur en theatermaker. Hij speelde vele rollen op toneel, in films en op tv, en produceerde indringende theaterproducties, die vaak maatschappijkritisch zijn. Het gesprek in het Lebuinuscafé gaat over zijn indrukwekkende theatrale bewerking van het boek ‘Een Jihad van Liefde’.

Dit boek bevat een compilatie van gedachten en uitspraken van Mohammed El Bachiri, die zijn vrouw en moeder van zijn drie kinderen verloor bij de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016.
De kracht van dit boek en de theaterproductie zit in de veerkracht die Mohammed opbrengt na de verschrikkelijke dood en in het omzetten van woede over de terroristische daad naar vergeving en liefde. Jihad betekent ‘inspanning’; de keuze om je in te spannen voor een liefdevolle samenleving is indrukwekkend. Hij bestrijdt haat met liefde.

‘Ik heb de kinderen gezegd dat mama in de hemel was, dat slechte mensen een bom in de metro hadden gelegd, dat God haar wilde beschermen en haar daarom had meegenomen naar de hemel. ‘We zijn allemaal broeders’ zeg ik. ‘Is iemand die zo iets doet ook een broeder?’ ‘Ja, dat is ook een broeder, maar een broeder die een verkeerd pad heeft gekozen. Als mens blijft hij je broeder, ook al heeft hij het allerergste gedaan’. Ze zijn kwaad, ze willen wraak. Ik zeg: ‘Als je iemand doodt of met geweld reageert, dan maak je dezelfde fout als hij. Dan verlaag je je tot zijn niveau. Jullie zijn beter dan dat’.

Eran Ben-Michael maakte in zijn theaterbewerking ‘Jihad van Liefde’ indringende keuzes voor de diepe emotionele hoogte- en dieptepunten van de hoofdpersoon.

Het Lebuinuscafé is toegankelijk voor iedereen, zonder reservering. Er wordt gevraagd om een vrije gift en de consumpties zijn voor eigen rekening.. De avond begint om 20 uur (inloop vanaf 19.30 uur) en vindt plaats in de bar van theater/filmhuis Mimik.