Lebuinuscafé met Katja Tolstoj, Theoloog des Vaderlands,

18 september 2023 - 19.30

Het nieuwe seizoen Lebuinuscafé trapt af met Theoloog des Vaderlands Katja Tolstoj

Op maandag 18 september gaat het nieuwe seizoen van het Lebuinuscafé van start. In samenwerking met de Vredesweek Deventer werd hiervoor een bijzondere gast vastgelegd.

Katja Tolstoj zal die avond in de Lebuinuskerk worden geïnterviewd door NRC-journalist Karel Smouter. Tolstoj – in de verte familie van de beroemde schrijver – is hoogleraar Theologie en Religie in post-traumatische samenlevingen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Als Russische woont ze al decennialang in Kampen, een paar Hanzesteden verderop aan de IJssel, waar ze sinds het begin van de oorlog in de binnenstad met haar familie voor zo’n twintig gevluchte Oekraïners zorgt. Ze is op dit moment ‘Theoloog des Vaderlands’, een erefunctie voor theologen die een rol spelen in het publieke debat. In haar werk zoekt ze naar wat er voor nodig is om na conflict en oorlogstrauma’s opnieuw te leren samenleven. Hoe voorkom je dat de conflicten van nu de bron voor gewelddadige botsingen in de toekomst zijn? En kan religie behalve een splijtzwam daarbij ook deel van de oplossing zijn?

Het Lebuinuscafé duurt van 19:30 uur tot 21:00 uur, met een nazit tot zolang als het gesprek duurt. Om toegankelijk voor alle Deventenaren te zijn is de entree gratis, maar wordt er wel om een vrije gift gevraagd.