Lebuinuscafé met Rik Peels

19 september 2024 - 20:00

Lebuinuscafé met Rik Peels

Donderdag 19 september om 20 uur in de Lebuinuskerk

Het Lebuinuscafé gaat dit seizoen weer van start, met als overkoepelend thema: de plaats van de mens in de complexe samenleving.

Hoe houdt de mens zijn hoofd recht in een omgeving die steeds ingewikkelder wordt en die vraagt om standvastigheid? Is elk mens daartoe in staat, en zo nee: wat staat ons te doen om te ondersteunen?

Komend seizoen komt o.a. aan de orde : de plaats van de mens in de natuur, in arbeidsorganisaties (denk aan de toeslagenaffaire), in de jeugdzorg, en in vragen over de eindigheid van het leven.

We beginnen met een gesprek met Rik Peels over de plaats van de mens in vraagstukken over polarisatie en vrede, in het kader van de Vredesweek.

Vrede in een tijd van radicalisering en polarisatie

In Westerse liberale democratieën zoals Nederland lijken groepen steeds meer tegenover elkaar te komen staan: conservatief tegenover woke, pro-Palestina tegenover pro-Israël, volk tegenover elite, links en het midden tegenover radicaal rechts. De taal die in de politiek gebezigd wordt lijkt steeds harder te worden en wilde complottheorieën doen de ronde. Nationalisme, extreem-rechts en populisme zijn overal, maar zeker ook in Europa en in Nederland in opkomst. Leven we inderdaad in een tijd van radicalisering en polarisatie en is dit iets nieuws? Hoe kunnen ons hiertegen weerbaar maken en wat kunnen we doen om bij te dragen aan vrede?

Op 19 september spreekt Rik Peels over dit thema in het Lebuinuscafé, deze keer in de kerk.

Prof.dr. Rik Peels is hoogleraar Godsdienstfilosofie aan de Faculteit Religie en Theologie van de Vrije Universiteit Amsterdam en auteur van ‘De extremist en de wetenschapper. Hoe we radicalisering beter kunnen begrijpen’ (Amsterdam: Balans, 2024).