Komend weekend is het feest. Niet alleen omdat we weer koffie mogen drinken na de dienst. Het is ook carnaval. Misschien wat meer in het zuiden van het land, maar toch, ook in Deventer zullen we het merken. Na het feest en Aswoensdag begint de vastentijd. Een voorbereiding op de Goede Week en Pasen. Een tijd van bezinning, soberheid en solidariteit. Vasten kennen we misschien nog wel van het laten staan of het afzien van iets: van koekjes, van vlees of dat glas wijn bij het avondeten. Maar wist je dat je ook kunt vasten door iets nieuws op te pakken, iets extra’s te doen voor een ander. Positief vasten, zoals het ook wel wordt genoemd, is bijvoorbeeld het bezoeken van zieken, het versturen van kaartjes, eens gaan wandelen met nieuwkomers (zie st. Present hieronder!), wat vaker de fiets nemen in plaats van de auto of het vaker uitdelen van een compliment.

We willen u/jou uitnodigen in deze veertigdagentijd actief aandacht te besteden aan dingen die je zelf kunt doen in de vastentijd. Om je daarbij te helpen is er de veertigdagenkalender. Deze is weer verkrijgbaar. Bij het winkeltje in de kerk, via het kerkelijk bureau en komende zondag na de dienst. Zoals voorgaande jaren stelde Joke van der Velden de kalender samen.

De kalender bevat voor elke dag van de veertigdagentijd een inspirerende tekst. Thema dit jaar: Roept U/u maar? De kalender begint dit jaar op woensdag 2 maart, dan is het Aswoensdag. Daarnaast bevat de Veertigdagenkalender zoals altijd gebeden, gedichten, verhalen en vier vegetarische recepten. Ook zijn er enkele bladzijden met allerlei uitspraken, wijsheden en gedachten. Joke legt uit: Hiermee wil ik een te gemakkelijk “roept u maar” voorkomen.’

Een bijdrage in de kosten van de kalender wordt bijzonder gewaardeerd.