OPROEP

We vragen alle gemeenteleden die een kerststal hebben met drie koningen van die koningen (digitaal) een foto te maken en die uiterlijk 6 januari, de dag van Driekoningen, op te sturen naar ds. Ingrid de Zwart. We gebruiken de foto’s 10 januari in de dienst. Het is leuk als je er ook zelf op staat! En heb je een bijzonder verhaal bij deze drie koningen en je kerststal en wil je dat wel zeer (!) kort voor de camera vertellen, dan mag een filmpje ook. Iemand van het voorbereidingsteam komt dat desnoods bij u thuis opnemen. Geef het graag even door aan de predikant:

Ds. Ingrid de Zwart

Ds. Saar Hoogendijk

Driekoningentaart

Driekoningen is het feest waarmee de ‘Kerstkring’ van twaalf dagen wordt afgesloten. Deze Kerstkring begint  op kerstavond. Het feest op 6 januari herinnert aan de reis van de koningen Caspar, Balthasar en Melchior, de drie wijzen uit het Oosten die als laatsten bij de stal arriveerden Een leuke traditie is om op 6 januari een driekoningentaart te bakken met een boon, een muntje of piepklein porseleinen voorwerpje erin verstopt. Degene die dat in zijn stukje taart vindt, is die dag de koning(in). Je kunt hiervoor gewoon een boterkoek bakken maar voor de liefhebbers het originele recept:

750 g diepvriesbladerdeeg, ontdooid
75 g amandelen, fijngemalen
90 g basterdsuiker
1 el maïzena
1 tl sinaasappelrasp
100 g ongezouten boter, zacht gemaakt
3 eidooiers
½ tl amandelen
1 gedroogde witte of bruine boon, euromuntje of een voorwerpje van porcelein

Plak de helft van het deeg op een licht met bloem bestoven werkvlak met wat water aan elkaar. Snijd er een cirkel van 22 cm van. Doe dit ook met de andere helft. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg er een van de cirkels op. Meng in een kom amandelen, suiker, maïzena en rasp. Voeg boter, eidooiers, essence toe en meng goed. Verdeel dit over het deeg op de bakplaat, laat daarbij een rand van 2 cm vrij en duw de boon of het voorwerpje in het mengsel. Leg de andere cirkel er bovenop en duw bij de rand licht aan. Maak met een scherp mes vanuit het midden een mooi draaipatroon in het deeg, maar snijd daarbij niet door het deeg heen. Bestrijk de bovenkant met losgeklopt ei en zet 30 min koel weg (in de koelkast als de bakplaat daarin past, anders afgedekt buiten). Verwarm de oven voor op 200ºC. Bak de taart in ca 30-35 min goudbruin. Serveer warm of koud, met een papieren kroontje erop.  Vergeet niet om iedereen te vertellen dat er iets in de vulling zit verstopt.