Op vrijdag 24 februari is het een jaar geleden dat Rusland Oekraïne binnen viel. Het Oecumenisch Coventryvredesgebed Deventer nodigt iedereen die dat wil, uit om hierbij stil te staan tijdens het wekelijkse vredesgebed in de Lebuinuskerk. Samen zijn we in gedachten en gebed bij de mensen in Oekraïne en Rusland, en bidden we voor vrede en compassie. Er zijn ook enkele liederen en korte stiltes.
Er zullen vertegenwoordigers zijn vanuit verschillende geloofsgemeenschappen. En iedereen is welkom.

Het vredesgebed vindt iedere vrijdagmiddag plaats tussen 12:00 en 12:30 uur in de Magistraatskapel in de Lebuinuskerk.
Na afloop van het gebed, vanaf half één speelt beiaardier Bauke Reitsma op het carillon, boven in de Lebuinustoren, het Oekranïense volkslied en enkele vredesliederen. Deze zullen in de kerk en met name buiten op het Grote Kerkhof voor iedereen te horen zijn.

Het wereldwijde Coventry Vredesgebed is ontstaan na de verwoesting in 1940 van Coventry, waaronder de kathedraal, door een Duits bombardement. De gemeenschap van Coventry zocht contact met Duitse gelovigen. Zij wilde geen haat en wraak, maar ging op zoek naar verbinding en compassie. Het symbool van het Vredesgebed is ‘The cross of Nails’: een kruis gemaakt van nagels uit de verwoeste kathedraal. Ook in de Magistraatskapel hangt dit kruis net als op circa 260 andere plaatsen in de wereld, waar wekelijks een Coventrygebed is voor vrede en verzoening.

Meer informatie is te vinden op deventerdagvandevrede.nl/vredesgebeddeventer en op pgd.lebuinuskerk.nl/vieringen/

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mw. Tineke Hoogenkamp: tinekehoogenkamp@gmail.com