U bent van harte uitgenodigd om maandag 6 februari om 19:30 uur deel te nemen aan het gemeenteberaad over vluchtelingen en ontheemden in onze gemeente. De avond vindt plaats in wijkgebouw van Vlotenhof, Johannes van Vlotenlaan 85, 7412 SC Deventer

In de media en in de social media is er veel gaande over vluchtelingen. We zijn geraakt door de beelden van ontheemde mensen onderweg, wankele bootjes vol vluchtelingen op zee, tenten voor de vele wachtenden in ter Apel, vechtende mensen in treinen. Discussies branden los over wat we wel of juist niet moeten doen. We willen graag helpen of zijn juist bang dat er problemen van zullen komen. Jezus zegt ‘wat je voor een vreemdeling hebt gedaan, heb je voor mij gedaan’. En dat is eigenlijk helemaal niet ingewikkeld. Jezus vraagt ons gewoon gastvrij en aardig te zijn voor elkaar en voor kwetsbare mensen in het bijzonder. Zelfs al halen we ons daarmee (mensen met) problemen op de hals.

Het beroep dat op kerken gedaan wordt om vluchtelingen ontheemden en nieuwe Nederlanders te ondersteunen en te begeleiden neemt toe. Kerk in de stad zijn is een diaconale en pastorale keuze die we samen maakten in ons visiestuk ‘Koersen op de Toekomst” en die verwoord staat in ons Beleidsplan ‘22-’26. Hoe gaan we daar als PGD concreet mee aan de slag waar het opvang van ontheemden betreft? Daarover willen we met elkaar het gesprek voeren. Gelukkig hebben een groep gemeenteleden als steungroep ervaringen te delen.

Na een korte introductie waarin eerste ervaringen gedeeld worden, zullen we deze avond met elkaar gesprekken voeren in kleine groepen. In twee rondes van 20 minuten kunt u meedoen met gesprekken rond de zichtbaarheid van de PGD in geloofsvragen & zingeving voor ontheemden, wat kunnen we doen om ‘handjes aan de ploeg’ te krijgen en hoe we met de geleerde lessen van de steungroep verder kunnen.

Wij hopen dat velen van u aanwezig zullen zijn en kijken uit naar een levendig gesprek hierover met u allen.

Ter voorbereiding op deze avond is een informatieblad gemaakt dat u via DEZE LINK kunt openen ter voorbereiding en opwarmertje.

Voor eventuele vragen of nog meer/andere informatie kunt u bij ons terecht.

Met hartelijke groet namens Diaconie en Kerkenraad,

Wouter Leen Hijweege, wouter.hijweege@lebuinuskerk.nl of via 06-17466749