Velen bewaren goede herinneringen aan de Bonhoeffer-carrousel die de voorgangers van de PKN-kerken van Deventer, Diepenveen, Colmschate-Schalkhaar en Bathmen-Okkenbroek drie jaar geleden hadden opgezet. Helaas kwam door corona daaraan een vroegtijdig einde. Dit jaar presenteren de voorgangers opnieuw een gezamenlijk programma. Op drie maal drie avonden op drie plaatsen bieden zij een gevarieerd menu aan rond het jaarthema van de Protestantse Kerk in Nederland: ‘Aan tafel!’ Een vierde, gezamenlijke avond sluit deze carrousel af.

De avonden worden in de diverse dorpskerken gehouden, waar iedereen welkom is. Ook als je niet alle vier de avonden kunt/wilt bijwonen, ben je welkom bij één of meer. De avonden beginnen in principe om 20 uur, aanmelden niet nodig. Met uitzondering van de Aardappeleters: deze avonden beginnen om 18 uur en duren tot plm. 20.30 uur. Er wordt samen gegeten. Alleen voor déze avonden moet u zich vooraf aanmelden bij aliwestera@hetnet.nl.

Thema 1: Bijbelse maaltijdverhalen aan den lijve geproefd
Op deze avond gaan we niet alleen met ons ‘hoofd’ aan de slag, maar doet ons hele lichaam mee. Ervaar bijbelse maaltijdverhalen door bibliodrama o.l.v. ds. Gert Wijnstok en ds. Wim de Jong.

Thema 2: Aardappeleters
Op deze avond staan we stil bij de herkomst en toekomst van ons voedsel. We beginnen met een gezamenlijke maaltijd. We kijken naar het schilderij ‘De aardappeleters’ van Vincent van Gogh. Er wordt verteld over het bijzondere (geloofs)verhaal van een aardappelteler die overging op zonnebloemen. En we hebben we een gast aan tafel, een van de voedselpioniers uit Lettele. Deze pioniers verzorgen de eenpansmaaltijd met seizoensproducten. O.l.v. ds. Hanneke Diermanse en ds. Saar Hoogendijk. Vanwege de maaltijd zijn er kosten aan deze avond verbonden, € 7,50 p.p. Aanmelden voor dit thema kan via e-mail bij aliwestera@hetnet.nl

Thema 3: Tafelmanieren
Ieder heeft z’n eigen tafelmanieren en rituelen. Was het ‘vroeger’ aan christelijke huiskamertafels vanzelfsprekend de maaltijd te beginnen met gebed en dikwijls te eindigen met een bijbelgedeelte, vandaag de dag is die vanzelfsprekendheid verdwenen. Maar goede gewoontes kennen we nog

wel. Hoe waren en zijn onze tafelmanieren, en wat kunnen we van elkaar leren?
o.l.v. ds. Henk Schuurman of ds. Henk Spit en Hanneke Overduin

Ter afsluiting: samen eten
Op woensdag 11 januari is er een grote, afsluitende maaltijd in de Lebuinuskerk.

Locaties en tijden:

Bathmen: