De Zendingserfgoedkalender 2023 toont wandkleden met afbeeldingen ontworpen door de heer He Qi uit China, die geweven zijn door vrouwen van de Tujia stam.

Het thema luidt: Een nieuwe weg met Christus, naar het verhaal van de Emmaüsgangers. De weergegeven Bijbelverhalen zijn ontworpen door de tot nu toe bekendste Chinese christelijke kunstenaar, de heer He Qi. Maar deze zouden nooit zo bekend zijn geworden, als deze niet kunstig op traditionele wijze geweven zouden zijn door vrouwen van de Tujia minderheid in China.

De Zendingserfgoedkalender 2023 toont ons Bijbelse verhalen door de in Nanjing, China onder het communistisch regime van Mao opgegroeide en aan de kunstacademie opgeleide kunstenaar He Qi. Wandkleden, die door vrouwen van de Tujia-minderheid kunstig geweven zijn.

De kalender geeft een introductie in de geschiedenis van China en over de (ook recente) ontwikkeling van het Christendom daar. Verder een overzicht in vogelvlucht van voorbeelden van christelijke kunst, die al in de strenge periode van het rode boekje van Mao, de Culturele Revolutie en de Grote sprong voorwaarts, zich begon te ontwikkelen. Deze kunst sluit nauw aan bij de traditionele kunst en kunsttechnieken van het immense land. Wat uitgebreider wordt ten slotte stilgestaan bij de veelzijdigheid van de persoon en het werk van He Qi en de traditionele (hof)weefkunst van de Tujia.

A.s. zondag kunt u deze kalender na de dienst kopen bij de tafel bij de koffie. Mocht u de kalender willen zien of al zeker weten dat u hem wilt hebben dan kunt u contact opnemen met Dewes van Lohuizen. Bel 0570-621390 of mail naar DewesvanLohuizen@hotmail.com.

De kalender kost 9 euro.