Zondag 28 november is het Eerste Advent. Een tijd van inkeer en beloftevol verwachten begint. We kunnen wel wat oefening daarin gebruiken in deze tijd. Op de eerste zondag klinkt het verhaal van de priester Zacharias. Van zulke mensen verwacht je wel wat qua hoopvolle visioenen. Maar hij is moedeloos geworden, staat niet meer open voor verwachting. Advent leert ons dat het daar niet bij hoeft te blijven.

Wie verwachten wij?

In de dienst (die om 10 uur in de Lebuinuskerk begint) is telkens iemand uit het verhaal van die zondag. Wat roept hij of zij op? De kinderen gaan er in de nevendienst mee aan de slag. Het wordt een zoektocht, ondersteund door geheimzinnige post die de kinderen die bij ons bekend zijn thuisgestuurd krijgen, voor het eerst in week 48. Staan je de kinderen niet op onze lijst en vind je het leuk om ze mee te laten doen, geef ze dan op bij malenecommijs@hotmail.com.

De digitale adventsretraite 2021 van de jezuïeten

Een gemeentelid tipte deze alternatieve adventskalender. Jaarlijks doen ongeveer 20.000 mensen uit alle gezindten eraan mee. We geven de tip graag door.

“Hoop bedriegt niet” is de titel van de adventsretraite 2021. De retraite gaat op zondag 28 november van start en loopt tot zaterdag 25 december. Het is de vijftiende digitale retraite van de jezuïeten. De retraite is geschreven door jezuïet Jan Stuyt. Deelnemers aan de digitale retraite krijgen dagelijks een gebedsmail met bijbelteksten, meditatieve vragen, citaten en technische gebedstips. Het geheel vormt een innerlijke reis om het mysterie van Kerst intenser te beleven.

Jan Stuyt zegt over de retraite die hij schreef: “De decembermaand is voor veel mensen een drukke periode. Een echt feest is iets waar je naar uitkijkt: laat je niet overvallen door Kerstmis. De digitale retraite geeft je de kans om je voor te bereiden op dit feest. Een kwartier per dag is genoeg. Laat je vier weken inspireren door Bijbelse woorden: hoop, verwachting, licht, Vredevorst, dageraad. God komt bij mensen op bezoek als zij zich daarvoor open stellen.” U kunt zich voor deze gratis digitale retraite inschrijven via www.ignatiaansbidden.org.

Verkleedkleren kerst

Voor de kinderkerstviering willen we de verkleedkleren uitbreiden en opknappen. Wie kan helpen met het naaien van eenvoudige pakjes in kindermaten? Herders, engelen, koningen, Jozef en Maria… wie thuis al het nodige heeft liggen kan ons ook blij maken. Graag aanmelden bij ds. Saar Hoogendijk ds.hoogendijk@lebuinuskerk.nl