Om de 400e sterfdag van de in Deventer geboren Jan Pieterszoon Sweelinck te herdenken, organiseert de Stichting Lebuinusconcerten twee concerten in de Lebuinuskerk. Op 16 oktober en 29 oktober klinken werken van Sweelinck en composities die geïnspireerd zijn op zijn werk. De concerten beginnen beiden om 20:00 uur. De toegangsprijs voor het concert op 16 oktober bedraagt € 22,50, voor het concert op 29 oktober € 17,50. Een passe-partout voor beide concerten bedraagt € 35,-. Tickets zijn te koop via: www.sweelinckaandeijssel.nl.

De invloed van Sweelinck op de muzikale ontwikkeling in de Gouden Eeuw is groot geweest, dat is internationaal onomstreden. ‘Hamburger Organistenmacher’ was één van zijn bijnamen, refererend aan de leerlingen uit Duitsland die vooraanstaande posities kregen. Mogelijk liep zijn invloed via zijn leerlingen zelfs naar de jonge Johann Sebastian Bach. Sweelinck werd in Deventer geboren en gedoopt, zijn grootvader en oom waren musicus in de Lebuinuskerk. Met recht mag dit dus de bakermat van hem worden genoemd. Op jonge leeftijd verhuisde Sweelinck naar Amsterdam waar hij op 15-jarige leeftijd zijn vader opvolgde als organist van de Oude Kerk en zijn carrière opbouwde.

In de huid van Sweelinck
Zaterdag 16 oktober is de officiële herdenkingsdag van dit Sweelinck-jaar. Het programma die avond heeft het karakter van een muziektheater. De bekende cabaretier Vincent Bijlo neemt de bezoekers mee naar de tijd van Sweelinck door bijna letterlijk in zijn huid te kruipen. Op de voor hem typische wijze overbrugt Bijlo deze avond moeiteloos vier eeuwen. De muziek van Sweelinck klinkt volop, zowel de instrumentale als de vocale werken. Organist/klavecinist Wim Diepenhorst voert verschillende composities van hem uit, afgewisseld door vocale werken uitgevoerd door het Nieuw Vocaal Sweelinck Ensemble uit Zutphen. Het DoelenEnsemble uit Rotterdam o.l.v. Maarten van Veen brengt ‘Visions at Sea’ ten gehore van de hedendaagse componist Joey Roukens. In deze compositie weerklinken verschillende melodieën uit de Gouden Eeuw, waaronder enkele van Sweelinck.

Sweelinck 2.0 ‘21
Het tweede concert, op vrijdag 29 oktober, maakt nadrukkelijk de overgang van de Gouden Eeuw naar de 20e eeuw. Ook hier klinkt vocale muziek van Sweelinck, opnieuw door het Nieuw Vocaal Sweelinck Ensemble o.l.v. Klaas Stok. De sprong naar onze eeuw wordt gemaakt door onder meer ‘Le Bouquet’ van Daan Manneke. Een indrukwekkende compositie geschreven voor orgel en koor als hommage aan Sweelinck, waarbij cantor-organist van de Lebuinuskerk Kirstin Gramlich het grote orgel laat klinken. Deze avond is extra bijzonder door twee fonkelnieuwe composities geschreven door de in Deventer woonachtige saxofoniste Lotte Pen op thema’s van Sweelinck!

Beide programma’s hebben een voorprogramma waarin jonge musici werken van Sweelinck uitvoeren.

[foto: v.l.n.r. Lotte Pen, Maarten van Veen, Vincent Bijlo, Kirstin Gramlich en Wim Diepenhorst]