Ook Rainbow de duif deed mee.

Het was stralend weer en de vogels floten volop toen rond zeven uur de 11 vossen zich opstelden ergens op de route die dit jaar kriskras door Diepenveen slingerde. Dit leuke samenwerkingsproject van de Prot. Gemeenten Deventer en Diepenveen op Hemelvaartsdag werd voor de tweede keer georganiseerd. En was weer een groot succes. De coronatijd brengt dus ook nog wel eens iets goeds voort. De route van 3,9 km was dit keer uitgezet door Jacomien Eckerman van de kindernevendienst Diepenveen. Zo kwamen m.n. de Deventenaren op onbekende weggetjes en straten terecht. De vossen Sam, Cato, Nelleke, Daniel, Malene, Jolanda, Ingrid, Kirsten, Pauline, Rachel en Eleonora lieten hen nadenken over en spelen met de vier elementen aarde, lucht, water, vuur. Elke vossenplek had een van deze vier elementen als thema. En elk element kwam twee keer aan de orde. De vossen waren passend bij ‘hun’ thema uitgedost en soms een beetje bizar. Wie ziet er nu ooit in mei een kerstman over straat lopen, op zoek naar water? Er was dus veel te zien en ook heel wat te beleven: kinderen moesten water uit een flesje blazen, zieltogende houten vissen uit de lucht halen, zoveel mogelijk kaarsen uitblazen, een propje papier in een fles zien te blazen, bij een engel een vliegtuigje vouwen en met een wens beschrijven om die vervolgens zo hoog mogelijk de hemel in te sturen, bijenzaden poten in een pot met aarde bij twee aardse dames, enz.

De vossen trokken intussen natuurlijk heel wat bekijks. Niet alleen van de deelnemende fietsers, maar ook van buurtbewoners en zelfs een hond. Iedereen was overigens zeer welwillend, ook de hond gelukkig. De vossen op de eerste post, aan de Borgelerhofweg, werden zelfs door een wakkere overbuurman verrast met een glas heerlijk, versgeperst sinaasappelsap. Op de laatste vossenpost, bij de kerk in Diepenveen stond Pauline bij een knapperend vuurtje met voor iedereen een kaars met een toepasselijke tekst, een broodje, appeltje, drankje en een snelle Jelle.

Wie daar ook opeens opdook was duif Rainbow; nog steeds op vakantie en heel nieuwsgierig. Ze werd door een van de meefietsende gezinnen uitgenodigd om daar te komen logeren en dat wilde ze meteen! Hopelijk is zij op tijd weer terug om het Pinksterfeest in de Lebuinus mee te vieren.

Alle vossen en mede-organiseerders: heel hartelijk dank voor een morgen ‘met een gouden randje’, zoals een deelnemende ouder verwoordde.