DRTV stopt met uitzenden

De uitzendingen van de kerkdienst op televisie op het kanaal van DRTV zijn helaas gestopt. Bijna 8 jaar zijn de uitzendingen doorgegeven en in de loop van de jaren was een vast publiek van kijkers ontstaan. Zeker in de coronatijd werden de uitzendingen zeer gewaardeerd.
De reden is dat de uitzendvergunning van DRTV is overgegaan op de Algemene Omroep Deventer (AOD). DRTV is opgehouden te bestaan. Op het TV en radiokanaal wordt aangegeven dat er geen uitzendingen meer zijn. De AOD kan de programma’s niet overnemen omdat AOD geen eigen studio, een zender en eigen apparatuur heeft. AOD werkt samen met Salland 1 dat uitzendt voor heel Salland vanuit een studio in Wijhe. De rolkrant van Salland TV is te zien op kanaal 45 van Ziggo en 1391 van KPN. We zijn in gesprek met het bestuur van Salland 1 om de mogelijkheden van uitzending van de diensten te onderzoeken. Dat zou in ieder geval fors meer geld kosten dan tot nu toe bij DRTV.

Kerkdienst Gemist is een goed alternatief

Alle diensten en andere activiteiten van de PGD zijn te volgen via Kerkdienst Gemist. Dat kan op een computer, een tablet en een smartphone. Via een speciaal kastje (settopbox) van Kerkdienst Gemist of een zgn. Chromecast kan de dienst ook via het televisietoestel gevolgd worden. De kwaliteit van geluid en beeld is veel beter dan die van de uitzending van DRTV. Een goede internetverbinding met Wi-Fi is noodzakelijk. En een beetje inzicht in het gebruik van digitale media. Maar heeft u dat niet? Dan zijn er vrijwilligers in onze gelederen die u daarbij goed kunnen helpen.

Een Chromecast kost ongeveer € 40 eenmalig. De settopbox rond de € 100.

Een andere mogelijkheid is het aanschaffen van een zgn. tablet, een klein computerscherm, via Compaan. Speciaal voor degenen met geen of weinig verstand van digitale media. Deze tablet ( klein beeldscherm) werkt via Wi-Fi of met een 4G mobiele telefoonverbinding en heeft een zeer eenvoudige bediening voor email, bellen, het bekijken van foto’s maar biedt ook de mogelijkheid kerkdiensten te volgen. Daarvoor is echter wel een abonnement nodig dat € 12,95 per maand kost naast de aanschaf van de tablet.

We willen in elk geval graag weten wie van onze gemeenteleden naar de diensten keek via DRTV en geen andere mogelijkheid heeft de diensten te volgen. We hebben geen idee hoeveel dat er zijn. Kent u zulke medegemeenteleden? Maak ze attent op de inhoud van deze mail. Vertel ze dat de kerk goede ondersteuning kan aanbieden bij een overstap naar andere kijkmogelijkheden. Vertel hen dat ze zich vooral even moeten aanmelden bij het kerkelijk bureau of de koster.