24 december 22.30 uur

Veerkracht, dat is een belangrijk thema in onze samenleving deze winter. Daarom kozen we het ook als thema voor deze digitale kerstnachtdienst.

Wij laten ons daarbij inspireren door de veerkracht van Maria. Zij laat zich niet verstrikken in wat haar overkomt, maar vol vertrouwen zoekt ze haar weg, gedragen door die wonderlijke verborgen kracht, die haar van ‘gene zijde’wordt aangereikt. Niet voor niets is in de loop van de eeuwen de roos de bloem van Maria geworden. Ook in onze kerk herinnert een gewelfschildering in de crypte van een groene haag met rode rozenknoppen ons zo aan haar, uit wie Christus geboren wordt.  Als een roos die openbloeit, zo schenkt zij het leven aan het kind, dat een nieuwe toekomst doet oplichten. Hij deelt met haar het vertrouwen in de Eeuwige en de veerkracht om vast te houden aan Gods weg.

Een kwartet van de Lebuinuscantorij verleent zijn medewerking o.l.v. cantor Kirstin Gramlich. Ook de Torenvalkjes zingen onder haar bezielende leiding. De koperblazers van Q-Brass laten van zich horen en na de overweging biedt de jonge Amsterdamse danseres en choreografe Mayke van Veldhuizen al dansend een bijzondere verdieping. Zij wordt op de vleugel begeleid door musicus Wim Diepenhorst. Kortom, een kerstviering anders dan anders, waarin weemoed en blijdschap elkaar afwisselen, helemaal passend bij dit vreemde jaar.

We hopen dat iedereen thuis zich niet alleen toeschouwer voelt, maar ook gewoon meedoet. Print de orde van dienst uit, zet een kaars klaar en lucifers. Dan kunnen we na het welkom door de ouderling van dienst allemaal tegelijk met haar het kerstlicht ontsteken!

Een hartelijke groet namens het voorbereidingsteam;

ds. Ingrid de Zwart

Giften

De eerste collecte is voor de voedselbank, de tweede voor het kerkenwerk. Doneren via de barcodes of via giften.lebuinuskerk.nl.