Naar aanleiding van de keuze voor het nieuwe project van de ZWO, Sterke vrouwen in Papoea, is er ook wat meer achtergrond informatie beschikbaar.

Op 6 februari is de Papoea Solidariteitsdag: Papuan Lives Matter

Wat doet (jarenlang) racisme met de Papoea’s? Wat doet het met je als je leven als Papoea en/of je leefomgeving ondergeschikt is aan de Indonesische staatsideologie? Als je protesteert en je uitgescholden wordt voor aap (monyet) of hond?
Deze solidariteitsdag gaat over het recht van Papoea’s op een menswaardig bestaan. Onze sprekers uit Nederland én West Papua geven achtergronden bij institutioneel racisme tegen Papoea’s en bespreken perspectieven. Discussieer zelf mee!
Meer informatie en opgeven kan via info@papoeasolidariteit.nl
De Papuan Lives Matter beweging werd getriggerd door de racistische aanval van Indonesische nationalisten op Papoea studenten op een campus in Surabaya 17 augustus 2019. Omstanders scholden Papoea’s uit voor ‘’apen’’ en ‘’honden’’. Desondanks werden Papoea’s gearresteerd, niet de omstanders. In Indonesië gingen de beelden gingen viraal met de slogan #PapuanLivesMatter.

Informatie over dit event
Zaterdag 6 februari 2021,
10:00-12:00 uur
Vorm: Zoom, je ontvangt uiterlijk vrijdag 5 februari de link en toegangsinformatie.

De meeting is geopend vanaf 09:30 voor informele kennismaking, na 10:00 is er nog gelegenheid tot napraten met elkaar en de sprekers.

Deelname is gratis, een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld via: NL98INGB0002889923 o.v.v. ‘’Papoeasolidariteitsdag 2021’’.
• Maak bij aanmelding een keuze voor 2 sprekers. Wij delen groepjes in zodat je in een
breakoutroom in klein gezelschap kunt luisteren, vragen kan stellen en eventueel je eigen verhaal of ervaring kan delen.
• Er zijn 2 breakoutrooms en afsluitend een korte plenaire sessie.
• Je wisselt na 25 minuten van breakoutroom.
• Tussen de wissel is er een pauze van 10 minuten.

Drs. Nancy Jouwe: cultuurhistoricus en publiek spreker rondom Nederlands koloniaal verleden, heden en de koppeling met racisme.
Raki Ap: klimaatactivist, vanuit inheems perspectief
Rode Wanimbo: voorzitster vrouwenafdeling GIDI Kerk, Jayapura
Drs. Theo van den Broek: oud-directeur van het Secretariaat voor Gerechtigheid en Vrede

Meer informatie zie www.papoeasolidariteit.nl