De Torenvalkjes waren al vaak te zien en te horen in Deventer, maar zullen nu ook voor het eerst buiten de stad hun kunsten vertonen. In juni 2022 stappen de kinderen op de trein om in Amsterdam, Utrecht en Nijmegen op te treden. Ze betreden het podium met het bekende Utrechtse kamerkoor Decamerone en het Nijmeegse koor Audite Nova van initiatiefnemer Hebe de Champaux. Ook kinderkoor ZingZang uit Amsterdam-Noord zingt mee. Met name naar de ontmoeting met het kinderkoor uit Amsterdam kijken de kinderen enorm uit. In mei zal er al een gezamenlijke repetitiedag in de Lebuinuskerk gehouden worden met veel muziek en gezelligheid. “Muziek heeft mij heel veel interessante en waardevolle ontmoetingen gebracht. Dat maakt musiceren extra rijk. Deze ervaring gun ik de kinderen ook van harte”, licht dirigente Kirstin Gramlich toe.

De vier koren zijn blij dat ze weer mogen optreden, omdat ook samen zingen in coronatijd vaak niet mogelijk was. Toch staan de koren tijdens de concerten nog eenmaal stil bij de pandemie. De muziek die de koren ten gehore brengen gaat over wat de periode van gedwongen stilte ons heeft gebracht.

Want nu de wereld zich opnieuw opent is het gemakkelijk om te vergeten dat de stilte ons óók liet nadenken. Bijvoorbeeld over de relatie tussen mens en natuurlijke hulpbronnen. Een van de werken die de koren zullen uitvoeren, Raua Needmine van Veljo Tormis is gebaseerd op oude Finse mythologie en nieuwere poëzie uit Estland. De koren worden begeleid door een sjamaantrommel. Ook het werk To see a world van Sven David Sandström nodigt het publiek uit om de kwetsbare schoonheid en balans in de natuur weer te herkennen.

De oude teksten laten zien dat de mens al heel lang nadenkt over deze thema’s. Maar er zullen ook nieuwe teksten klinken, van dichteres Claartje Chajes, ontstaan tijdens de coronatijd. Chajes is onder andere bekend van haar Amsterdamse Poëtische Buurtatlas. Een aantal van de gedichten zal door de kinderen van het kinderkoor worden voorgedragen. Want zij zijn het die de planeet van ons overnemen.

Concerten:

• zondag 12 juni 15.00 uur Amsterdam, Dominicuskerk