Van 1 tot 17 maart gaat er een lopend vuurtje door Nederland! Overal in het land vinden (online) wakes en tochten plaats. De verwoestende brand in kamp Moria, kinderen die opgroeien in de blubber, zinkende boten en verdrinkende mensen: de ellende aan de Europese grenzen is enorm. Hoogste tijd dus voor humaan migratiebeleid.

In ruim 40 plaatsen vinden er (online) wakes en tochten plaats, die allemaal vlak voor de verkiezingen in Den Haag uitkomen. De demonstranten vragen aandacht voor de onmenselijke omstandigheden waarin gevluchte mensen moeten overleven in Europa, van Moria tot Calais en van Sarajevo tot Amsterdam.

U kunt meedoen aan de wakes! Via de volgende link vindt u een overzicht van de data en links naar de online wakes: https://migreat.org/lopendvuur/302/overzicht-wakes-en-tochten

De landelijke actie wordt georganiseerd door Vluchtelingencomité Groningen en MiGreat. Doel is om het destructieve migratiebeleid van de afgelopen jaren op de kaart te zetten, mensen te informeren over de gevolgen van hun stem op de leefomstandigheden van vluchtelingen én aan de komende regering te laten zien dat er draagvlak is voor menselijk migratiebeleid. Roos (MiGreat) is een van de initiatiefnemers en legt uit waarom:

“Na jaren gewerkt te hebben aan de Europese grenzen, kan ik alleen maar zeggen dat mensen er slechter aan toe zijn dan ooit. Het geweld van grenspolitie, de verwaarlozing in de kampen, de mensen die dakloos aan hun lot over worden gelaten: dit beleid maakt mensenlevens kapot. Het moet anders. De komende regering moet werk maken van humane opvang en veilige vluchtroutes.”

Praktische informatie

In verband met covid-19 zal er een beperkt aantal demonstranten aanwezig zijn bij de demonstraties. Geïnteresseerden wordt gevraagd online de livestream te volgen en gerelateerde informatie en statements te delen via sociale media. Meer informatie vindt u op https://migreat.org/lopendvuur/