In het kader van Deventer geeft Warmte kwamen er vragen over de compensatie die wordt gegeven door de overheid. Daarom hieronder een korte toelichting.

De overheid heeft per 1 januari 2022 de energiebelasting verlaagd om zo de impact van de stijgende tarieven op de energierekening te beperken. Een huishouden met een gemiddeld gas- en stroomverbruik betaalt hierdoor zo’n 400 euro minder belasting dan in 2021. Een deel hiervan (265 Euro) is gelijk voor iedereen en betekent dat u minder energie belasting betaalt via uw energie leverancier. Daarnaast gaat het belastingtarief op stroom omlaag met 6,9 cent per KWh. Hoeveel voordeel je hiervan hebt, hangt wel af van je stroomverbruik. Bij een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh per jaar daalt de energiebelasting met ongeveer 240 euro. De belasting op gas gaat echter iets omhoog (om ons te stimuleren er zuinig mee om te gaan en energie te besparen).

Het is verder belangrijk om te weten wat voor soort contract u heeft. Bij vaste contracten blijft de energieprijs onveranderd. Maar bij flexibele contracten beweegt de prijs mee met de markt en zal waarschijnlijk het maandelijks voorschot omhoog gaan. U kunt uw energie leverancier vragen wat de consequenties zijn voor uw energierekening.

Heb je ruimte voor een gift? Help dan een plaatsgenoot. Dat kan eenvoudig via de QR code. Of door een gift over te maken op: NL63 RABO 0348 7289 56 t.n.v. Noodfonds Meester Geertshuis o.v.v. Deventer geeft Warmte.

Zit je zelf juist krap en kom je in aanmerking voor een bijdrage? Aarzel niet en meld je aan via deventergeeftwarmte@meestergeertshuis.nl

Voor alle info: www.meestergeertshuis.nl

Of spreek een van de diakenen aan! Tel. 0617466749